Hva inneholder Google? Hvilke tjenester tilbyr Google?

Her finner du en oversikt over hva Google kan hjelpe deg med. Mye av det som vi vanligvis installerer egne programmer for på PCene våre kan nå gjøres online i en standard nettleser. Ta en kikk, og se om du finner noe nyttig som gjør hverdagen din enklere og mer effektiv. Driver du en bedrift, liten eller stor, så vil du også finne verktøy som gjør det enklere å tjene mer penger.

 

Google Søk
Google Bildesøk
Google Image Labeler
Google Boksøk
Google Bloggsøk
Google Oversetter
Google Checkout – betale med Google
iGoogle – personlig startside
Google Chrome – nettleser
Google-verktøylinje
Blogg (Blogger.com)
Google Nyheter
Google Grupper
Picasa – program for bildebehandling
Picasa Nettalbum
Google Sketchup 3D – program for 3D-tegning
Google Maps
Google Earth
Google epost – Gmail
Google Talk
Google Kalender
Google Dokumenter
Google Nettsteder
Google Checkout – for tilbydere
Google Adsense – tjen penger med Google
Google Adwords – annonser på Google
Google Tilpasset søk – lag dine egne spesialsøk
Google Insights for Search
Google verktøy for nettredaktører
Google Website Optimizer
Google Code
Legg til et webområde i Google
Googles informasjon om en webside
Google Bedriftsløsninger

 


 

Google Søk

 

Gå direkte til Google Søk

 


Google Bildesøk

 

Gå direkte til Google Bildesøk

 


Google Image Labeler

 

 

Et online spill som krever et samspill mellom deg og medspilleren

 

Prøv med en gang, eller les videre…

Når du starter en omgang med Google Image Labeler finner Google først en spillpartner til deg. Deretter får du se et bilde, som også spillpartneren din får se. Nå skal dere hver for dere foreslå et eller flere ord som beskriver bildet. Når dere begge har foreslått det samme ordet får dere 100 poeng. Så får dere se et nytt bilde, og slik går spillet i 90 sekunder. Etter at omgangen er ferdig kan du se spillpartneren sine forslag til ord. Prøv selv her.

Et spill hvor du er med på å gjøre bilder søkbare

 

Ordene du og spillpartneren din beskriver bildene med blir tatt med i vurderingen for hvilke søkeord som hvert bilde skal ha. Dette betyr altså at når du spiller Google Image Labeler så hjelper du Google til å bedre kvaliteten for sine bildesøk. Spennende og samtidig litt nyttig altså.

Spill anonymt eller opprett en bruker

 

Dersom du vil ta vare på poengene du tjener kan du opprette deg en bruker med et kallenavn. Nå kan du havne på highscore-listene, og konkurrere med resten av verden. Her kan du følge med på hvor mange poeng du har skaffet deg totalt, og eller hvordan du gjorde det i forrige omgang.

 

Søk etter bilder med Google Bildesøk

 

Søkeordene du har vært med på å sette på bildene blir brukt av Google Bildesøk.

Gå direkte til Google Image Labeler

 


Google Maps

 

Se på kart eller lag en kjøreanvisning med Google Maps.

Eier du eller har ansvaret for en bedrift så kan du også legge ut informasjon om den slik at potensielle kunder kan finne deg i Google Maps. Det fungerer som et «gule sider» register. Firmanavn, adresse, bransje og litt basisinformasjon er gratis å legge ut. Det er også mulig å vise annonser på Google Maps.

Gå direkte til Google Maps

 


Google Earth

 

Avansert geografisk tjeneste som gir deg mulighet til å «fly» rundt på jorden ved hjelp av satelittbilder, kart, terreng og tredimensjonale bilder av bygninger. Basistjenesten er gratis.

Det finnes også en kraftigere og kommersiell utgave beregnet på organisasjoner Google Earth Pro, i tillegg til spesialtilpassede bedriftsløsninger.

Gå direkte til Google Earth

 


Google Boksøk

 

Her kan du markedsføre bøkene dine gratis på Google. Google indekserer din tekst, og lister opp boken din i relevante søkeresultater; rettighetene dine blir ivaretatt gjennom avtaleverk med Google; samt at du får muligheter til å legge opp koblinger til ulike salgskanaler (bokhandlere, netthandlere og ditt eget nettsted) for å lede brukerne fra søk til kjøp.

Gå direkte til Google Boksøk

 


Google Bloggsøk

 

Gå direkte til Google Bloggsøk

 


iGoogle – Lag din egen spesialtilpassede startside

 

Gå direkte til iGoogle

 


Google Oversetter

 

Med Google Oversetter (eng: Google Translate) kan du oversette enkeltord, tekst og hele websider. Du finner for eksempel verktøy til å oversette din egen nettside for å gjøre den tilgjengelige på andre språk. Google Oversetter støtter en lang rekke språk, blant annet arabisk, finsk, gresk, japansk og russisk.

Gå direkte til Google Oversetter

 


Google Checkout – betal med Google

 

Gå direkte til Google Checkout

 


Lag din egen startside

 

Gå direkte til iGoogle

 


Nettleser

 

Gå direkte til Google Chrome nettleser

 


Google-verktøylinje

 

Gå direkte til Google-verktøylinje

 


Blogg

 

Gå direkte til Blogger.com

 


Google Nyheter (Google News)

 

Gå direkte til Google News

 


Google Grupper (Google Groups)

 

Gå direkte til Google Grupper

 


 

Picasa – organiser og rediger dine bilder

Gå direkte til Picasa

 


 

Picasa Nettalbum – del bilder på nettet

Picasa Nettalbum

 


 

Google Sketchup 3D

Gå direkte til Google Sketchup 3D

 


 

Google Apps

Gmail – epost

 

Gå til Gmail

 


Google Talk

 

Les mer her…
Gå direkte til Google Talk

 


Google Kalender

 

Gå direkte til Google Kalender

 


Google Dokumenter

 

Gå direkte til Google Dokumenter

 


Google Nettsteder (Google Sites)

 

Les mer her…
Gå direkte til Google Nettsteder (Google Sites)

 


 

For deg med eget nettsted eller blogg

 

 


Google Checkout – for tilbydere og selgere

 

Gå direkte til Google Checkout for selgere

 


Google Adsense: Vis annonser – tjen penger

 

Gå direkte til Google Adsense

 


Google Adwords: Annonser for ditt eget produkt eller tjeneste

 

Gå direkte til Google Adwords

 


Tilpasset søk

 

Lag din egen supertrimmede og temabaserte søkemotor.

Alle som søker på internett er interessert i søkeresultater av høyest mulig kvalitet. Ideelt sett skulle søkemotoren forstått helt «automagisk» hva vi er på jakt etter. Du kan nå lage en slik nesten-«automagisk» søkemotor innenfor et tema som du har kunnskap om. Brukerne vil da oppfatte dette som en høykvalitets-søkemotor, og ønske å benytte den. Knytter du den videre opp mot en Google AdSense konto så har du også mulighet for å tjene penger på kunnskapene du legger inn i søkemotoren.

Ved å sette opp avgrensninger for hva søket skal omfatte kan du lage et «temasøk» f.eks om frimerker. Avgrensningene kan være at søket kun skal foregå i innholdet på en eller flere utvalgte nettsider; og/eller alltid inkludere en fast søkefrase i tillegg til frasen som brukeren skriver inn. Søkemotoren nedenfor har «frimerke» som fast tilleggsfrase, samt avgrensninger i hvilke nettsteder som blir tatt med i søkeresultatet (filatelist.no, frimerkeungdom.no og no.wikipedia.org). Dersom du skriver inn «posthorn» i søkefeltet så vil den sammensatte søkefrasen bli «frimerke» og «posthorn», i denne rekkefølgen. Dette betyr at treff som inneholder «frimerke» rangeres høyere opp enn dem med kun «posthorn» i seg.

Det finnes også en kommersiell utgave for bedrifter som viser resultatene uten reklame.

Prøv søkeboksen nedenfor, og eksperimenter gjerne med de forhåndsdefinerte tilleggsavgrensningene som dukker opp i søkeresultatet.




 

 

 
Gå direkte Googles Tilpasset søk

 


Legg til webside i Google

 

Klikk her for å legge til webside i Google

 


Google Insights for Search

 

Finn ut hva folk søker etter på internett.

Gå direkte til Google Insights for Search

 


Googles verktøy for nettredaktører

 

Øk sannsynlighet for å komme med i Googles søkeresultater ved å forbedre synligheten for ditt nettsted i Googles søkemotor. Dette kan du gjøre ved å lære å forstå hvordan Google ser på innholdet på nettstedet. Her kan du diagnostisere problemer, se hva som bringer besøk til nettstedet ditt, og del informasjon med Google ved hjelp av nettstedskart (sitemaps).

Gå direkte til Googles verktøy for nettredaktører

 


Google Website Optimizer

 

Test hvilke ulike kombinasjoner av design, tekst og innhold på en webside som mest effektivt konverterer brukerne dine til aktive brukere eller kunder. Dette kan omfatte både kommersielle og ikke-kommersielle produkter og tjenester. Metoden som brukes går ut på å presentere ulike utgaver av en webside på samme webadresse, og se hvilke(n) utgave(r) som gir best respons. På denne måten kan man også måle forbedringer eller forverringer i responsen når man gjør store eller små endringer på en eksisterende webside, og kjører gammel og ny i parallell en stund. Google samler inn data som du får presentert, og kan bruke for å forbedre websiden din.

Gå direkte til Google Website Optimizer

 


Google Code

 

Ressurser for programmering og bruk av Googles tjenester.

Gå direkte til Google Code

 


Informasjon om nettsider

 

Se hvilke sider Google har registrert under et domene:
site:www.nyttige-tips.no

Søk etter et ord på en bestemt webside, f.eks «verdensklokke» på :
verdensklokke site:www.hverdagsportalen.no

Se hvilke sider som linker til en bestemt webside. Google inkludere kun linker av en viss kvalitet i henhold til kriteriene de bruker.
link:www.aviskurven.no

Se hvilken utgave av en webside som Google har bufret og analysert:
cache:www.hverdagsportalen.no

 


Google Bedriftsløsninger

 

 

Små bedrifter: Google Mini – Søk for bedriftens nettsted og bedriftens interne nettverk

 

Gå direkte til Google Mini

 

Mellomstore og store bedrifter: Google Search Appliance

 

Gå direkte til Google Search Appliance

Hjemmeside Google Bedrift